Browsing Revista Folios by Title
Now showing items 1-20 of 475
-
A diagnosis of the English communicative competence of a group of Chilean students –Some common issues with their strategic profile
Recently, the Chilean Ministry of Education has applied for the first time, an assessment of the receptive skills in the English language of every Chilean third year high school student. This diagnosis evinced that in the ... -
A framework for the construction of academic communities
Este artículo tiene por objeto explicar cómo se puede construir una comunidad académica a partir de laenseñanza y la investigación. Para dicho fin, se explica, en primera instancia, qué se entiende por comunidadacadémica; ... -
A global vision of creole languages: perspectives and challenges of Creole studies
The objective of this article is to analyse the different hypotheses which have developed around creole languages with the intention of gaining a global vision of this phenomenon. In the first part, the varying definitions of ... -
A Model of Analysis for Comprehensive Reading and the Construction of Cultural Knowledge
DOI: http://dx.doi.org/10.17227/0123487043folios89.101This article summarizes the pedagogical and didactic circumstances that are dispersed out in a practice of training teachers, in setting of an academic space with the ... -
A propósito de Panamá: La política exterior de Estados Unidos y el “Destino Manifiesto”
Cuatro temas son el propósito del presente escrito: las concepciones más importantes sobrela política exterior norteamericana,la expansión de la frontera estadounidense a lo largo delsiglo XIX, el pensamiento de Bolívar ... -
A Selfperception of Multiliteracy of a Group of Foreign Language Teachers and Students from a Public University in Colombia
This article presents the results of a self-perception survey of the multiliteracy levels to a group of foreign language teachers and students at Universidad del Valle. The statistics and interpretative analysis showed ... -
About Argumentative Training in the Chilean Educational System
This paper aims, from an academic perspective, but also from the author’s experience as a Professor of Spanish in Secondary Education, to give an overview of the teaching of argumentation in the Chilean educational system ... -
Acción colectiva y subjetividad. Un balance desde los estudios sociales
Los movimientos sociales han sido constitutivos de las sociedades y de las ciencias socialescontemporáneas; tanto que hoy constituyen uno de los campos de investigación más prolíficosde los estudios sociales. El artículo ... -
Actions for the Construction of a University Policy in Literacy
DOI: http://dx.doi.org/10.17227/01234870.41folios143.155This article aims at reporting some of the findings of a research study conducted at Pontificia UniversidadJaveriana-Bogotá (PUJ-Bogotá), as part of a multi-case study ... -
Actos de habla egocéntricos y altrocéntricos y su relación con raza y clase social: un ejemplo en la obra literaria venezolana
La obra literaria es generadora de conocimiento sobre la lengua y de ella pueden extraerse datos sobre la actividad lingüística en todos sus niveles, incluyendo el pragmático-discursivo. Autores como Brown y Gilman (1989); ... -
Aguante in a barra brava –Some notes on building its own identity
DOI: http://dx.doi.org/10.17227/01234870.38folios167.184This paper presents the results of a research carried out between the second semester of 2010 and the first one of 2012 within a fan group of Millonarios FC, commonly ... -
Algunos aspectos de la Cábala en la literatura de Borges
La Cábala es un sistema filosófico y teosófico que intenta conocer lanaturaleza de la divinidad. Es un sistema que intenta hallar, detrás de losversículos bíblicos que lee, a Dios y también llegar al momento mismo de ... -
Alvaro Cepeda Samudio: Del movimiento interrumpido a las formas en serie
En el contexto de la urbanización emprendida en las principalesciudades atinoamericanas a partir de la década de los veinte, según se señala eneste artículo, alvaro Cepeda Samudio incorpora a su narrativa “técnicas,escenarios ... -
AMBIENTES DE APRENDIZAJE HIPERMEDIALES: Categorizacion y posibilidades pedagógicas
El análisis de lo educativo ha llevado a identificar empíricamente dos modalidadescon las cuales se pretende aproximar la conducta de los individuos de un grupo alos valores y normas conformados en un modelo del grupo ... -
An English teachers’ network: is it a possibility for continuing study groups?
Nowadays the development of networking on the part of teachers is promoted in order to work with agendas built in a collaborative, continuous, and flexible way, as well as in accordance with teachers’ needs. We report on ... -
An Experience of Initial English Teaching Training Incorporating ICT in Language Teaching
This paper presents the results of a study developed with a group of 34 TESOL students of a public university at Bogotá, Colombia. The study focuses on the need to rethink the pedagogy of language in order to promote the ... -
Analysis of Beliefs on The Teacher’s Role on Chilean EFL Pre-Service Teachers Through Conceptual Metaphor
DOI: http://dx.doi.org/10.17227/01234870.42folios161.177This qualitative study aims at analysing the metaphorical categories on teacher role from EFL pre-service teachers at a Chilean university. Conceptual metaphors of a ... -
Análisis comparativo de los planes de estudio de los programas de pregrado en filosofía en Colombia, segunda parte: contenidos
Se presenta un análisis de los planes de estudio de los 55 programas de pregrado en filosofía en Colombia. Se tipifican de acuerdo con cinco criterios: título otorgado (profesional/licenciado); especificidad disciplinar ... -
ANÁLISIS DE DOS TAREAS DE ACCESO AL LÉXICO
El artículo reporta los resultados de una experiencia en la cual se intenta aportarevidencia frente al problema de si existe una ruta fonológica indirecta o una rutavisual directa para el acceso al léxico durante la lectura ... -
Análisis de género aplicado a dos patrones textuales para un curso de inglés con fines específicos IFE
Este artículo analiza dos extractos tomados de dos capítulos de dos libros de texto en los cuales se identificaron dos patrones textuales: (1) problema-solución-evaluación y (2) delito-defensa. El estudio, realizado con ...